Coaching voor onderwijsprofessionals

Coaching voor onderwijsprofessionals

Onderwijs is mensenwerk.

Onderwijs is mensenwerk.

Je geeft veel, je draagt veel en ondertussen neem je zelfde tijd om stil te staan wat er in jouw leeft, wat er bij jou gebeurd. En dat is veel, weet ik vanuit jarenlange ervaring in het onderwijs. Al was ik me daar nooit zo bewust van, totdat ik ging stil staan.

Juist omdat je niet vaak stilstaat, ga je steeds meer vanuit je hoofd werken. Dat terwijl je misschien eigenlijk wel een gevoelsmens bent. Je raakt steeds iets verder van jezelf af en het plezier in het onderwijs raak je steeds een beetje meer kwijt. Je bent goed geworden in analyseren, bedenken en uitvoeren. Terwijl jij ooit in het onderwijs bent begonnen om te werken vanuit je hart. Vanuit je gevoel, vanuit passie. Doen wat goed is voor leerlingen. Er wordt steeds meer gevraagd van jou, vanuit je hoofd. Onderbouwen, verantwoorden en verklaren. Dat kan soms voelen als lijnrecht tegenover werken vanuit het hart.

Je bent je plezier verloren. Je bent je passie verloren. En je wilt het terug, zonder uit het onderwijs te moeten stappen. Doen wat goed is voor jou en daarmee voor de leerling, je team en het onderwijs!

Als jij bij deze tekst voelt, ja dit gaat over mij, dan ben jij precies degene waar dit voor bedoeld is!

Mijn coaching gaat over:

Uit het volle hoofd stappen. Voelen wat er in jou leeft. Niet alleen als professional, maar ook als mens. Want je neemt jezelf mee in alles wat je doet; in de klas, in het leven, in jouw werk. Ik werk met onderwijsprofessionals die zich willen verbinden. Met zichzelf, met hun vak. Met hun kracht en hun kwetsbaarheid.

Het is geen cursus, geen training. Geen snelle oplossing.

Het is verbinding, zelfinzicht en verdieping.

In kleine groepen of individueel nodig ik je uit om bewust te worden van je patronen. Minder te twijfelen aan jezelf. Jezelf te ontmoeten, zonder dat je het allemaal hoeft te snappen. We wandelen, reflecteren, vertragen. Zodat jij weer kunt voelen wat jij nodig hebt.

Ik luister, voel, spiegel en stel vragen die helpen om te voelen waar het werkelijk over gaat. Er is ruimte voor humor, stilte en voor echtheid. Voor jou als mens, niet alleen als professional.

"Ik voelde me vrij om dingen te delen."


"Het was fijn en confronterend. Ik kwam mezelf tegen en ik wil er iets mee."


"Door de manier van vragen stellen en het wandelen kwamen er mooie dingen los."


"Ik werd me bewust van de dingen die ik doe"


"Het heeft me aangezet tot denken, ook privé"

Hoe wil jij aan de slag?

1:1 persoonlijke coaching

In deze één-op-één coaching staat de persoonlijke ontwikkeling van de docent centraal. Thema’s als werkplezier, stresshantering, grenzen stellen, omgaan met uitdagende situaties en balans tussen werk en privé kunnen aan bod komen. In een veilige setting coach ik docenten naar meer inzicht, groei en regie in hun werk en leven.

Mentorcoaching

Deze vorm richt zich op de mentor, de leerling en de klas als geheel. We onderzoeken de groepsdynamiek: wat voor groep is het, welke onderstromen spelen er, en hoe kan de mentor hierin effectief bewegen? Ook is er aandacht voor individuele leerlingen: welke hulpvragen of gedragingen vallen op, en wat vraagt dat van de mentor? Daarnaast komt het contact met ouders aan bod: hoe kun je daarin stevig en verbindend optreden? Tevens is er ruimte voor de persoonlijke ontwikkeling van de mentor; wat kom je tegen in je rol, wat raakt je persoonlijk en wat zegt dat over jouw eigen proces?

Intervisie in de natuur in een kleine groep

Intervisie in kleine groepen waarin persoonlijke ontwikkeling of casuïstiek centraal kan staan, afhankelijk van de keuze van de groep. Doordat deze sessies buiten plaatsvinden, stappen de deelnemers letterlijk uit hun comfortzone: weg van het schoolgebouw, uit de routine en uit de directe druk van de werkvloer. Dit geeft ruimte om los te laten wat er speelt en om nieuwe perspectieven en denkrichtingen toe te laten. De fysieke beweging ondersteunt dit proces: het zorgt vaak voor meer openheid, energie, creativiteit en innerlijke beweging.

De kracht van het werken in een kleine groep is dat deelnemers van en met elkaar leren. Iedereen brengt zijn of haar ervaring mee, wat het leerproces verdiept en verbreedt. Er ontstaat vaak herkenning en erkenning. Dat geeft ruimte om te reflecteren, gedrag te spiegelen en om te oefenen met ander denken of handelen.

Opstellingen in de klas of teamgericht

Een systeemopstelling kan helpen om onderlinge relaties binnen de klas te verhelderen. Leerlingen worden zich bewust van hun positie in de groep en hoe deze van invloed is op hun gedrag en gevoelens. Doordat leerlingen letterlijk ‘zien’ waar ze staan in verhouding met anderen, worden zij zich bewust van hun rol in het geheel. Wanneer je ergens bewust van bent, ontstaat er ruimte om een (andere) keuze te maken.

In een systeemopstelling wordt het perspectief van verschillende groepsleden zichtbaar, waardoor leerlingen meer begrip krijgen voor de emoties en gedragingen van hun klasgenoten. Dit bevordert de empathie en vermindert vijandigheid of onbegrip tussen de leerlingen. Als alle leerlingen zich bewuster worden van de gevoelens en motivaties van anderen, kunnen spanningen afnemen en kan een positieve groepsdynamiek worden hersteld.

In plaats van alleen symptomen te behandelen (zoals pestgedrag, onderlinge conflicten, chaos in de klas) helpt een systeemopstelling om de kern van het probleem aan te pakken. Dit kan voor een duurzaam herstel zorgen in de klassendynamiek.

Een opstelling creëert een ruimte waarin groepsleden op een veilige manier hun gevoelens kunnen uiten en hun plek in het systeem kunnen verkennen.

Door leerlingen actief deel te laten nemen aan systeemopstellingen, worden zij gestimuleerd om te reflecteren op hun eigen gedrag en rol binnen de groep. Dit kan leiden tot een groter gevoel van verantwoordelijkheid voor de eigen bijdrage aan de groepsdynamiek en kan leerlingen motiveren om positieve veranderingen in gang te zetten.

Voor wie?

De onderwijsprofessional die voelt: "Ik wordt niet helemaal meer blij van het onderwijs, terwijl mijn hart er wel ligt. Ik voel me alleen maar druk en doe niet meer wat goed is voor de leerling Ik wil weer even bij mezelf stilstaan en me ontwikkelen."

Vanuit mijn brede ervaring met jongeren, onderwijs en professionele coaching bied ik trajecten die zorgen voor persoonlijke groei, teamversterking en een gezonde, professionele schoolcultuur. Of het nu gaat om individuele coaching, mentorschap, intervisie of teamtraining, ik werk altijd vanuit verbinding, veiligheid en maatwerk.

Wil je met me werken of meer weten over wat er mogelijk is op jouw school of locatie? Neem gerust contact met mij op. Ik denk graag met je mee.

"De kleine groep was heel fijn. Het was prettiger dan ik had verwacht. Het was tijd voor jezelf en je eigen ontwikkeling in een groep Fijn dat dit door de school geregeld wordt. Er zit echte zorg voor elkaar in."

Op alle diensten van mij zijn de algemene voorwaarden van toepassing.

© VerbindZaam 2024 

Op alle diensten van mij zijn de algemene voorwaarden van toepassing.

© VerbindZaam 2024